برای عبور از گرداب پولی هیچ راهی جز حذف ربا نداریم

به گزارش روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، ایرج توتونچیان در نشست تخصصی «پول، بانک و سیاست‌های پولی پیشنهادی به دولت سیزدهم از نگاه اقتصاد اسلامی» که  در خانه اندیشه‌ورزان  برگزار شد در خصوص تاثیر عدالت و حذف ربا بر حل برخی از مشکلات اقتصادی کشور گفت: ربا ام الفساد است. در این موضوع پیشرفتی نداشتیم و یک کلاف در هم‌پیچیده درست شده که نمی توانیم ان را جدا کنیم. اول باید مشکلات اقتصادی جامعه را شناخت سپس نسخه برای حل ان تجویز کرد.
وی با بیان اینکه، بعد از انقلاب کوکورانه نظام سرمایه داری لیبرال رو در این کشور پیاده کردیم،  گفت: کروگمن اقتصاد دان بزرگ، ده سال بعد از بحران مالی غرب گفته بود، نمی دانیم این بحران از کجا امده و نمی‌توانیم راه حلی برای ان بدهیم. ستون فقرات نظام اقتصاد سرمایه داری بهره مرکب است. وجود بهره در اقتصاد سرمایه داری اثار مخرب بسیاری دارد . می دانید طبق نظرات کارشناسان پول تنها کالایی است که مستهلک نمی شود و بلکه روی ان سود نیز می‌اید.
طبق نظر انیشتین نرخ بهره مرکب قوی ترین نیرو روی جهان هستی است. این نرخ بهره مرکب در گذر زمان بسیار ویران کننده می شود. نرخ بهره موجب سفته بازی است و سفته بازی هم موجب ایجاد نرخ بهره می شود. وقتی این فرایند رخ می دهد گرداب پولی پدید می اید.
توتونچیان گفت: از انجا که نظام اقتصادی سرمایه داری در کشور ما مسلط شده است،  این گرداب پولی باعث تورم و بیکاری و مشکلات اخیر شده که همه با ان اشنا هستند. اما در پاسخ به این سوال که بلاخره راه حل چیست ؟ باید روی حذف نرخ بهره در کشور  تاکید کرد.
وی در ادامه درباره حذف بهره در اقتصاد ایران گفت : وقتی بهره حذف شود هیچ راهی جز مشارکت نیست. بنابراین ستون فقرات اقتصاد اسلامی مشارکت است. ملاک ارزیابی بانک اسلامی تعداد شغلی است که می تواند ایجاد کند، در نظام سرمایه داری و ربا گونه فرایند به این شکل نیست زیرا تمام پول ها جذب سفته بازی می شود. در همین راستاست که پروفسور وایتزمن اقتصاد مشارکتی را راهی برای غلبه بر تورم می داند.
توتونچیان در راستای معرفی ارکان اقتصاد اسلامی گفت: سه رکن را برای اقتصاد اسلامی متصور هستیم، تعاون، عدالت ، رفاه اجتماعی که این سه  رابطه مستقیم باهم دارند.
در نظام سرمایه داری انسان در پایین ترین درجه و پول در بالاترین درجه بالا قرار دارد ولی ما در اقتصاد اسلامی می خواهیم این رابطه را برعکس کنیم.
توتونچیان گفت: در اقتصاد اسلامی پول درونزاست، یعنی وقتی عوامل تولید اماده ی تولید است می توانیم به مقداری که لازم داریم به بانک مرکزی بگوییم عرضه پول را زیاد کن.
از سوی دیگر نرخ سود مشارکت در اقتصاد اسلامی در بخش های مختلف متناسب با میزان برخوداری مناطق تعیین می شود.

توتونچیان افزود: دراقتصاد اسلامی باید کارگر را در سود واحد های تولیدی علاوه بر دستمز مشارکت داد. وقتی مشارکت انجام شد، راندمان کار هم بالا می رود.
وی در رابطه با نتایج حذف بهره گفت: ورود نقدینگی به طور مستقیم به بخش واقعی و سپس مشارکت بانک است با واحد های تولیدی، عدم امکان خلق پول توسط بانک مرکزی و رشد اقتصادی حاصل از فعالیت بخش واقعی.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code