به گزارش روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، فصلنامه تخصصی علوم انسانی اسلامی صدرا شماره 35 با مدیرمسئولی حجت الاسلام والمسلمین دکتر رضا غلامی و سردبیری دکتر امیر سیاهپوش منتشر شد. تعداد صفحات این شماره از نشریه 440 صفحه تمام رنگی بوده و فهرست مطالب آن از این قرار است:
پرونده رهاورد علوم شناختی برای علوم؛ اتصال یا اتحاد؟
تبیین جایگاه علوم شناختی در سپهر معارف بشری |۱۳| گفت وگو با دکتر علی قاضیزاده
حاکمیت پوزیتیویسم بر علوم شناختی در ایران معاصر |۲۲| گفتوگو با دکتر مهدی گلشنی و دکتر محمد جمالی
مواجهۀ با قرآن از منظر علوم شناختی |۳۳| گفتوگو با دکتر قاسم درزی
علوم شناختی؛ گریزگاه علوم انسانی از سرگردانی |۴۱|گفتوگو با دکتر حامد حاجیحیدری
خلاء علوم شناختی درآموزشوپرورش |۴۷| گفتوگو با دکتر محمود تلخابی
علوم شناختی و تحقیقات انسانی ـ اجتماعی |۵۰| دکتر احمد اولیایی
علم داده و شناخت اجتماعی |۵۶| حمیده معراجمحمدی، زینب میرزایی
معرفی نخستین مرکز شناختی در ایران |۵۹| گزارشی از پژوهشکدۀ علوم شناختی پژوهشگاه دانشهای بنیادی
فلسفۀ علم شناختی |۶۱|نگاهی به کتاب / نویسنده: مارک جی.کین
پرونده علـــم دینـــــی؛ امکان یا امتنـاع؟ (نقد و بررسی بیانات آیتالله سید محمدجواد علوی بروجردی)
وظیفه دین مکارمالاخلاق است |۶۸|متن مصاحبه آیت الله علوی بروجردی
فقدان نظام در رویکرد اتمیـک و اتوماتیـک دینی! |۷۱|گفتوگو با آیتالله ابوالقاسم علیدوست
پیامبر خدا(ص) مرشد معنوی یا هادی امت؟ |۸۵|
گفتوگو با حجتالاسلاموالمسلمین دکتر احمدحسین شریفی
لوازم و پیامدهای مرشد معنـوی دانستـن پیامبـر اکرم(ص) |۹۳|دکتر ابوذر رجبی
اســـلام؛ فــراتـر از عقـلا! |۱۰۱|حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه
اسلام اجتماعی و معنای مکارم الاخلاق |۱۰۳|گفتوگو با حجتالاسلاموالمسلمین دکتر رضا غلامی
ملازمات علمی اخلاق دینی |۱۰۹|دکتر علی برخورداری
توصیه در علوم انسانی اجتنابناپذیر است |۱۱۴|حجتالاسلاموالمسلمین دکتر احمدحسین شریفی
اقتصاد اسلامی؛ مذهب، نظام یا علم؟ |۱۲۲|حجتالاسلاموالمسلمین سید حسین میرمعزی
مارکس آری، پیامبر خیر؟! |۱۳۱|گفتوگو با دکتر عطاءالله رفیعی آتانی
تفاوتهای مبنایی میان اقتصاد اسلامی و مکتب سرمایهداری |۱۴۷|گفتوگو با حجتالاسلاموالمسلمین دکتر غلامرضا مصباحیمقدم
اقتصاد اسلامی، توهم یا واقعیت؟ |۱۵۴|دکتر ایرج توتونچیان
حقیقتی بهنام اقتصاد اسلامی |۱۶۰|دکتر محمدجواد توکلی
سرریزهای اخلاقی علوم و ایدۀ «علوم اجتماعی و انسانیِ اسلامی» |۱۶۷|دکتر محمدجواد رضائی
اسلامیت یک حکم، به تأسیسی بودن یا امضائی بودن؟ |۱۷۳|مناظره علمی آیتالله علوی بروجردی و حجتالاسلاموالمسلمین دکتر عبدالحسین خسروپناه
پرونده معماری و سبک زندگی بانوان
معماری جدید و زیستگاههای نابهنجار برای بانوان |۲۰۱|گفتوگو با دکتر محمدرضا بمانیان
آسیبشناسی سبکزندگی معاصر زنان در خانههای نوین |۲۰۷|گفتوگو با دکتر مهدی حمزهنژاد
نقش حکمت در تعریف فضای معماری مبتنیبر جنسیت |۲۱۵|گفتوگو با دکتر نسیم اشرافی
تأثیر معماری فضای مسکونی بر سبک زندگی بانوان |۲۲۳|دکتر سمانه تقدیر
تجلی حریم و مَحرمیت در خانه (در راستای سبک زندگی اسلامیایرانی) |۲۲۹|دکتر صدیقه معینمهر
زنان و مسکن انطباقپذیر |۲۳۴|دکتر میترا غفوریان
تأثیر معماری شهری بر میزان حضورپذیری و سبک زندگی زنان |۲۳۶| آنیتا رفیعی نیشابوری
محو تدریجی قلمروهای زنانه در معماری نوگرای ایران |۲۳۹| دکتر مسعود ناریقمی
تأملی بر تعامل معماری خانه و سبک پوشش زنان در دورههای قاجار و پهلوی |۲۵۰| دکتر محمد منان رئیسی
خانۀ ایرانی، تجلیگاه پاسداشت کرامتِ زن مسلمان(نمونۀ موردی: خانۀ طباطباییهای کاشان) |۲۶۲|دکتر محمدرضا عطایی همدانی
طراحی مجتمع مسکونی با رویکرد سبکزندگی اسلامی |۲۷۴|نگاهی به پایان نامه/ مهندس سید مازیار افتخاریان
بنیانهای حیات پایدار در معماری محله |۲۸۲|نگاهی به کتاب / نویسنده: دکتر صدیقه معینمهر
پرونده یادمان مرحوم علامه محمدتقی مصباح یـزدی(ره)
برخی از پیامهای تسلیت مراجع، علما، اندیشمندان و مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی |۲۹۰|
خدمات علمی علامه مصباح یزدی (ره) |۳۰۹|حجتالاسلاموالمسلمین دکتر رضا غلامی
اندیشههای قرآنی علامـه مصباح یزدی (ره) |۳۱۴|حجتالاسلاموالمسلمین دکتر ابراهیم کلانتری
مدرسه مدیریتی علامه مصباح یزدی (ره) |۳۱۹|دکتر علی رضائیان
ویژگیهای نظریۀ اخلاقی علامــه مصبـاح یزدی (ره) |۳۲۲|حجتالاسلاموالمسلمین دکتر احمدحسین شریفی
اندیشههای روانشناختی علامـــه مصبـــاح یـــزدی (ره) |۳۳۰|دکتر مهرداد کلانتری
فلسفۀ غرب از دیدگاه علامـه مصبــاح یــزدی (ره) |۳۳۴| دکترمحمد محمدرضایی
مکتب سیاسی علامه مصباح یزدی (ره) |۳۳۹|حجتالاسلاموالمسلمین دکتر مهدی امیدی
تبیین مفاهیم ارزشی در فلسفۀ اخلاق از دیدگاه علامه مصباح یزدی (ره) |۳۴۴|حجتالاسلاموالمسلمین دکتر سید محسن میری
اندیشههای تمدنی علامه مصباح یزدی (ره) |۳۴۷|دکتر موسی نجفی
رسـالت فیلسـوف متعهـد |۳۵۰|حجتالاسلاموالمسلمین دکتر داود مهدویزادگان
مکتب سیاسی علامه مصباح یزدی (ره) |۳۵۳|حجتالاسلاموالمسلمین دکتر محمدجواد نوروزی
منطقِ «تحولاتِ چالشیِ پساانقلاب» از چشماندازِ علامه مصباح یزدی (ره) |۳۵۶| مهدی جمشیدی
نظریۀ علم دینی از منظر علامه مصباح یزدی (ره) |۳۶۸| دکتر عطاءالله رفیعی آتانی
نگاهی به هویت معرفتی و فکری علامه مصباح یزدی (ره) |۳۷۲|حجتالاسلاموالمسلمین دکتر حیدر همتی
پرونده تأملات
ماجرای غم انگیز علم زندگی؛ پاسخ به برخی شبهات حجتالاسلاموالمسلمین دکتر رسول جعفریان درمورد علم دینی، شبهعلم، سکولاریسم و طب سنتی |۳۷۶| دکتر مرتضی خطیری یانهسری
پرونده کتاب و نشـر
تازه های نشر
فلسفه علم روانشناسی |۳۹۴| نویسنده: حجتالاسلاموالمسلمین دکتر مسعود آذربایجانی
نوسازی آموزش عالی از دیدگاه مقام معظم رهبری |۳۹۷|نویسندگان: دکتر فائز دینپرست و دکتر امیر سیاهپوش
درآمدی بر فلسفههای تعلیم و تربیت در تمدن اسلامی |۴۰۰|
حجتالاسلاموالمسلمین دکتر محمد داودی، حجتالاسلاموالمسلمین محمد بهشتی، حجتالاسلاموالمسلمین دکتر سعید بهشتی
معرفی کتاب
مسائل فرهنگیاجتماعیِ کرونا و پیامدهای آن در عرصۀ حکمرانی(گفت وگوهای تحلیلی) |۴۰۳|
به کوشش: دکتر مهدی مولایی آرانی
نه فقط بهخاطر پول؛تبیین هزینههای مخفی پاداش و جریمه: از روانشناسی تا اقتصاد |۴۰۶|نویسنده: دکتر محمدجواد توکلی
نقد کتاب
به منظومه وفادار بمانیم (نگاهی به روش کتاب منظومۀ فکری حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای) |۴۰۹|ناقد: دکتر محسن سلگی
معرفی رساله دکتری
تحلیل مبانیِ روانشناسیِ شناختیرفتاری در مقایسه با مبانیِ انسانشناختیِ حکمت متعالیۀ ملاصدرا |۴۱۴|دکتر سمانه شیخنظامی
پرونده رصـــد
پژوهشگاه، نماد توسعۀ معرفت دینی در علوم انسانی |۴۲۰|
گزارشی از کنفرانس بینالمللی نقش معرفت دینی در علوم انسانی؛ از گفت وگو تا تأسیس علم دینی
کرونا و عجز انسان مدرن |۴۲۶| گزارشی از کرسی علمیترویجی«تحلیل پدیدۀ کرونا بر پایه نظام اسماء الهی»
نقش فرزندآوری در پیشرفت نظام اسلامی |۴۲۸|
گزارشی از کرسی علمیترویجی«جایگاه جمعیت و فرزندآوری در اسلام و نظام اسلامی»
از بنیادهای علم تا عینیترین بحث در حوزههای اجتماعی در کتاب نوسازی آموزش عالی |۴۳۴|
گزارش رونمایی از دو کتاب «آیت حق» و «نوسازی آموزش عالی از دیدگاه مقام معظم رهبری»
علاقمندان جهت تهیه نشریه میتوانند به فروشگاه آنلاین book.sccsr.ac.ir مراجعه نمایند.