عدالت‌خواهی شاخص‌ترین شرط قرآن برای آثار هنری است

به گزارش روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، دکتر مهدی محمدزاده در نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با عنوان «عدالت اجتماعی؛ از نظریه تا عمل» که 23 تیرماه 1400 به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد، با طرح موضوع هنر اسلامی و عدالت اجتماعی، با بیان اینکه هنر اسلامی از سه منظر با عدالت اجتماعی در ارتباط است اظهار کرد: ما در کلیات هنر با توجه به اینکه باید ساختار اثر هنری متعادل و متوازن باشد قائل به عدالت هستیم.

وی با اشاره به مبحث عدالت و مبانی نظری هنر اسلامی، مبانی هنری مطرح شده در قرآن کریم را مورد توجه قرار داد و افزود: نظریه هنری قرآن در سوره شعرا نهفته است و در آیاتی از این سوره مبارکه مباحثی در خصوص هنر مطرح شده است.

استاد دانشگاه هنر اسلامی تبریز با اشاره به شرایط قرآن کریم برای هنرمند و اثر هنری تصریح کرد: عدالت خواهی و مبارزه با ظلم یکی از شاخص‌هایی است که قرآن کریم برای آثار هنری مطرح کرده است.

وی با اشاره به عدالت فرهنگی اجتماعی و هنر اسلامی بیان کرد: تا قرن 19 هنر و پیشه همگون بودند و اشیاء مورد نیاز زندگی مردم هم نیازشان را رفع می‌کرد و هم جنبه هنری و تزئینی داشتند. در اندیشه اسلامی تفکیکی بین زیبایی و کاربرد وجود ندارد و هر شیء کاربردی باید همراه با زیبایی باشد.

رئیس کمیسیون هنر اسلامی کنگره بین‌المللی علوم انسانی اسلامی با تاکید بر اینکه همین همراهی هنر و پیشه جنبه تحقق عدالت داشته است افزود: امروز کالاهای هنری و زیبا جنبه گالری‌ پیدا کرده‌اند و از حالت کاربردی خارج شده‌اند و این نشانه خارج شدن فضای عدالت محور هنر است.

وی بیان کرد: در تاریخ هنر ایران اسلامی نمونه‌های بسیاری در بخش‌های مجسمه سازی، نقاشی، شعر و… در زمینه عدالت و عدالت‌خواهی شاهد هستیم.

معاون آموزشی دانشگاه هنر اسلامی تبریز در پایان تصریح کرد: گفتمان نقد اجتماعی در هنر اسلامی وجود ندارد خصوصا در حوزه نقاشی و تصویر، البته در ادبیات به چنین حوزه‌ای پرداخته شده است.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *