علوم انسانی؛ چیستی، فوائد و جذابیت‌ها

به گزارش روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، حجت‌الاسلام رضا غلامی، رئیس شورای سیاست‌گذاری مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، در نشست تخصصی علوم انسانی؛ از چیستی تا کارکردها که پنجشنبه 23 آذر 1402 در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برگزار شد، با اشاره به زمینه‌های مشترک برای همکاری دو مجموعه گفت: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان باید علوم انسانی را جدی بگیرد تا بتواند از آن در راستای ماموریت‌هایی که به آن سپرده شده است، استفاده کند. کانون فضای گسترده‌تری نسبت به آموزش و پرورش دارد، چرا که با طیف وسیعی از دانش آموزان در حوزه‌های مختلف روبروست.

وی در ادامه افزود: بحثی که به صورت موجز در این سخنرانی ارائه می‌کنم، ارائه تصویری است نسبتاً متقن از علوم انسانی و کارکردهای آن برای دو مخاطب: یکم. کارشناسان آموزش و پرورش، معلمان علوم انسانی و کارشناسان کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان که رسالت فکری برای آن منظور شده است؛ و دوم. دانش آموزان مقطع متوسطه که درگیر انتخاب رشته در همین مقطع و سپس دانشگاه هستند. در این بحث، تلاش شده به تعدادی از مهم‌ترین پرسش‌های رایج درباره علوم انسانی در میان مخاطبان این بحث پاسخی اجمالی ارائه شود.

رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا پس از بیان این مقدمه گفت: در ابتدا لازم است به دو پرسش مهم که بیشتر در ذهن کارشناسان وجود دارد، پاسخ داده شود:

اول آنکه چرا معرفی صحیح و واقع‌بینانه علوم انسانی برای دانش‌آموزان مقطع متوسطه ضرورت دارد؟

یک. مطالعات میدانی نشان می‌دهد، سطح آگاهی دانش‌آموزان و اولیای آنها از علوم انسانی بسیار ابتدایی است.

دو. برخی تصورات نادرست ناشی از تعمیم‌دهی اشکالات یا بزرگ‌نمایی‌های رسانه‌ای مسائل، درباره علوم انسانی در ذهن دانش‌آموزان جا خوش کرده است.

سه. هر میزان به افزایش هوشمندی در روند انتخاب رشته توسط دانش آموزان کمک شود، توانایی دانش آموز برای تحصیل موفق ارتقاء می‌یابد.

چهار. تقویت جایگاه علوم انسانی در نظام و پرورش یک امر دو طرفه است و به جز خود آموزش و پرورش، دانش آموزان و اولیای آنها نیز باید با مطالبات دقیق و مداوم خود، به تقویت جایگاه علوم انسانی در نظام آموزش و پرورش کمک کنند.

پنج. تحول در علوم انسانی در کشور مستلزم ورود دانش آموزان با انگیزه و پر استعداد به دانشگاه‌های علوم انسانی است.

شش. آشنایی بهتر دانش آموزان با علوم انسانی و رشته‌های گوناگون آن، به انتخاب رشته بهتر در فرایند آزمون سراسری و جذب در دانشگاه‌ها بسیار موثر است.

دکتر غلامی سوال دوم را این‌گونه تشریح کرد که دشواری بحث درباره علوم انسانی برای طیف‌های دانش‌آموز چیست؟

یک. رویکرد منفی سیستم آموزش و پرورش به علوم انسانی

دو. ذهنیت منفی رسوب کرده از علوم انسانی

سه. کمبود شدید تجربه عینی جذاب و الهام‌بخش از علوم انسانی

چهار. نظام آموزش عالی بی کیفیت علوم انسانی و رویکرد منفی بخش مهمی از مردم به آن

پنج. شان و منزلت پایین اندیشمندان و دانشمندان علوم انسانی

شش. عدم آشنایی اولیه با علوم انسانی و کارکردهای متنوع و اثر بخش آن

هفت. اولویت پیدا کردن موضوع رفاه در سبک زندگی نسل های جدید

هشت. مبهم‌بودن مشاغل و جذابیت و درآمد آنها

غلامی در نتیجه‌گیری این بحث افزود: مواجهه با دانش آموز در موضوع علوم انسانی باید واقع‌بینانه و ناظر به گره‌ها و نقاط کانونی ذهن او باشد و در ادامه باید در کنار صحبت با دانش آموز برای ارائه تصویری صحیح از علوم انسانی، مشکلات واقعی علوم انسانی که موجب افول آن شده است، برطرف گردد.

حجت‌الاسلام غلامی در یادداشت مفصلی که به‌زودی منتشر خواهد شد، به تشریح چیستی، فوائد و جذابیت‌های علوم انسانی پرداخته است که سرفصل مطالب آن از این قرار است:

  • علوم انسانی چیست؟
  • علوم انسانی چه فایده ای دارد؟
  • چه عاملی می‌تواند فوائد و کارکردهای علوم انسانی را بالا ببرد؟
  • علوم انسانی چه تفاوتی با فلسفه دارد؟
  • چه رابطه‌ای میان علوم انسانی و تاریخ وجود دارد؟
  • علوم انسانی چه نسبتی با تعالیم دینی دارد؟
  • علوم انسانی اسلامی چیست؟
  • آیا علوم انسانی نقش تجویزی دارد؟
  • علوم انسانی چگونه طبقه‌بندی می‌شود؟
  • علوم انسانی چه رابطه ای با سایر علوم دارد؟
  • علوم انسانی چه رابطه‌ای با فناوری، صنعت و تجارت دارد؟
  • علوم انسانی میان رشته‌ای و چند رشته‌ای چیست؟
  • علوم انسانی چه رابطه‌ای با بخش‌های گوناگون جامعه دارد؟
  • فارغ‌التحصیلان علوم انسانی چه‌ شغل‌هایی در انتظارشان هست؟
  • درآمد حاصله از مشاغل علوم انسانی در چه حدودی است؟
  • آیا فارغ‌التحصیلان علوم انسانی می‌توانند عضو مؤثرتری در خانواده و کل جامعه باشند؟
  • سختی‌های علوم انسانی در چه چیزهایی است؟
  • جذابیت‌های علوم‌ انسانی در چه چیزهایی است؟
  • انتظار می‌رود چه کسانی در رشته‌های علوم انسانی تحصیل کنند؟

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *