به گزارش روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین دکتر نجف لک زایی در نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با عنوان «عدالت اجتماعی؛ از نظریه تا عمل» که 23 تیرماه 1400 به همت مجمع عالی علوم انسانی اسلامی در دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برگزار شد، با طرح موضوع مناسبات عدالت و امنیت، به آیه 82 سوره انعام اشاره و اظهار کرد: قرآن کریم تاکید دارد ایمان به همراه پرهیز از ظلم، امنیت را محقق میکند.
وی با اذعان به اینکه امنیت و ایمان هم ریشه هستند تصریح کرد: صدرالمتالهین در یکی از کتابهای خود رابطهای بین ایمان و امنیت و عدل و ظلم و امنیت برقرار میکند؛ به لحاظ نظر بحث عقل مطرح شده و به لحاظ عمل بحث عدل مطرح میشود. اگر عقل حاکم شود عدل به دنبال دارد و اگر جهل و شهوت حاکم شود ظلم و جور را به همراه میآورد.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به محرکهای معرفتی بیان کرد: اگر محرکهای معرفتی معتبر همچون وحی، عقل، تجربه و شعور انسان را به حرکت درآورد زمینه سیر انسان به سمت عدل فراهم میشود؛ اما اگر محرکها ناقص باشد نمیتواند به مقصود برسد.
وی تصریح کرد: وقتی انسان به لحاظ محرک معرفتی عقل را بر وجود خود حاکم کند عدل محقق میشود و وقتی قوه واهمه ریاست عقل را میپذیرد به مسیر عدل میرود و حکما زمانی که میخواستند عدل را تعریف کنند میگفتند عدل حاصل عفت، شجاعت و حکمت است.
رئیس کمیسیون علوم سیاسی اسلامی کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی با اشاره به جملهای از ملاصدرا که هرگاه در جامعهای عدل حاکم شد شهوات در خدمت عقول قرار میگیرد اظهار کرد: در مقابل این مساله این است که اگر در جامعه ستم حاکم شود، عقول در خدمت شهوات خواهند بود.
وی با تاکید بر اینکه نگاه به عدل نباید نگاهی منقبض باشد افزود: باید به عدل نگاه راهبردی داشته باشیم تا تعریف عدل شامل اصل نظام اسلامی شود.
رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر اینکه امنیت در جامعه اسلامی به مثابه عدل و عدالت است تصریح کرد: اگر در همه جوانب جامعه عدل حاکم شود امنیت هم به همراهش میآید.