به گزارش روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی، صبح امروز، پنجشنبه ۳ بهمن ماه ۱۳۹۸ در مشهد مقدس برگزار شد.
حجت الاسلام احمد رهدار عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم، در این نشست علمی به تبیین ایده خود با عنوان «ازدواج تمدني؛ دلايل، رويكردها، بايستهها و نتايج» پرداخت و عنوان کرد: ازدواج، سنتی انسانی است كه دين مهمترين و ماناترين قواعد آن را بیان کرده و علاوه بر دین، علم و عرف نيز برخي از قواعد مربوط به آن را كشف و تبيين كرده است.
وی بیان کرد: تمدن غرب دو پاشنه آشیل جدی دارد که یکی خانواده و دیگری پزشکی است. بحث ازدواج از حیث اهمیت خانواده مطرح می شود. ما برای تحقق تمدن نوین اسلامی می توانیم به ازدواج هایی فراتر از مرزهای جغرافیایی ملت و دولت بیاندیشیم.
عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم اظهار داشت: دین اسلام همواره بر سنت ازدواج تأکید داشته و معتقد است سه دغدغه بقای نسل، آرامش و بلوغ عقل از طريق اين سنت الهی حاصل ميشود.
وی ادامه داد: اينكه ازدواج در چه سني، با چه شرايطي و با چه كسي صورت بگيرد، نتايج متفاوتي دارد. شرايط كلی زمانههای مختلف در تاريخ بشر باعث شده تا ضمن تغيير در مناسك اين سنت، اهداف و نتايج آن نيز تغيير یابد.
حجت الاسلام رهدار ادامه داد: در دوره معاصر، به دليل رشد تكنولوژی های ارتباطاتی برخلاف دورههای طولانی از تاريخ بشر، بیشتر امكان ازدواج با همسرانی غريبه و دوردست، فراهم آمده است.
وی به بررسی ادله نقلی، عقلی و تجربی اين نوع ازدواج و نتايج و پيامدهای آن بهويژه از حيث تأثير بر تحقق و بسط تمدنی پرداخت و عنوان کرد: آيات و رواياتی که به امر ازدواج تأکید دارند، بهطور كلي، ازدواج تمدنی و استحباب آن را تجويز می کند.
عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم همچنین تصریح کرد: امتزاج فرهنگها كه همافزايي آنها را در پي دارد، امتزاج ژنها كه باعث تكثر نقشها در تمدن ميشود و در نهایت امتزاج زبانها كه به دليل رابطه زبان و علم، باعث ورود علمهاي گوناگون به ساحت تمدن ميشود، بخشي ازدلايل عقلي هستند كه توجيهگر اين نوع ازدواج است.
وی گفت: بررسي سيره معصومين(ع) و نيز تجربه تاريخي مسلمانان طي قرون اسلامي نه فقط بر جواز، بلكه بر مطلوبيت آن دلالت می کند. از ميان سه رويكرد كلان قبيلهای، دينی و تمدنی كه در امر ازدواج تجربه شدهاند، تلفيق رويكردهای دينی و تمدنی، الگويی از آن را ارائه می دهد كه ضمن حفظ نظام ارزشهای ديني، كاركردهای تمدني به صورت حداكثری در آن لحاظ شده است.
احمد رهدار، در ادامه به بایسته های ازدواج تمدنی اشاره کرد و گفت: بايستههای ازدواج تمدنی بر رعايت اصول آيندهپژوهی ديني در خصوص ازدواج تمدنی تأكيد ميكند. رعايت اين اصل باعث ميشود تا مصاديق ازدواج تمدنی در بسترهای زمانی و مكانيی صورت گيرد كه از بيشترين ظرفيت امكانی برای توسعه اسلام برخوردارند. از این رو عدم رعايت اين اصل، قادراست تا كارويژههای ازدواج تمدنی را حتي در حد تنوعطلبي جنسی تقليل دهد.
وی به بهرهگيری حداكثری از وجود نمونههای تاريخی موفق در امر ازدواج تمدنی، از جمله ازدواج تاجر يمنی با دخترمالايی كه منجر به گسترش اسلام در جنوب شرق آسيا شده است، تأكيد کرد و گفت: عقلانيت توجيهی نتايج اين نوع ازدواج، علاوه بر استدلالهای ديني كه وجود اين امر در سيره معصومين(ع) را توجيه ميكند، می تواند به استدلالهای عقلی عصری كه در زمان و مكانهای مختلف، متفاوت هستند نيز قائل باشد.
به گفته این عضو هيأت علمي دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم، ايجاد الگوی پايدار ارتباطات كه به نوبه خود قدرتآور است، ايجاد وحدت در امت اسلامي که موجب كاهش اختلافات میشود، تشديد ديپلماسي عمومی كه به نوبه خود در تقويت ديپلماسی رسمي مؤثر است و… بخشي از استدلالهای توجيهگر ازدواج تمدني در عصر جديد است.