تبیین مفهوم ایام الله می‌تواند مبنایی در تعریف و کارکرد تمدن ایجاد کند

به گزارش روابط عمومی مجمع عالی علوم انسانی اسلامی، هفتمین نشست اساتید منتخب علوم انسانی اسلامی با موضوع مطالعات نظری تمدن نوین اسلامی امروز، پنجشنبه ۳ بهمن ماه ۱۳۹۸ در مشهد مقدس برگزار شد.

محمدهادی همایون، استاد دانشکده گروه فرهنگ و تمدن دانشگاه امام صادق(ع)، در این نشست علمی به  موضوع «رابطه میان ایام‌الله و نقش آن در مطالعات تمدنی» پرداخت و گفت: آنچه از ادبیات در حوزه مطالعات تمدن در دسترس ما قرار دارد، بیشتر بازخوانی و تفسیر اتفاقی است که در حوزه تمدن در قرون پس از رنسانس در دل سرزمین‌های اروپایی شکل گرفت و به نام تمدن غرب مشهور شد.

وی عنوان کرد: بازخوانی تمدن یونان به عنوان سابقه و سنت این تمدن و همچنین تمدن اسلامی با اختلافاتی که در خصوص تبیین آن و فهم نسبتش با تمدن غرب وجود دارد، تا حد زیادی بر این اساس صورت گرفته است؛ اما با مراجعه به منابع دست اول اسلامی و استخراج مبانی و مفاهیم تمدن از دل قرآن و سنت، به این نتیجه می رسیم که مسلمانان صدر اسلام هم تمدن داشته اند.

همایون با بیان اینکه تمدن به معنی خوب زندگی کردن است و غربیان، اخلاقیون و متدینین هر کدام در این زمینه نظرات متفاوتی دارند، ادامه داد: تبیین مفهوم ایام الله مشتمل بر سه حقیقت ظهور، رجعت و قیامت و برقراری رابطه ظاهر و باطن میان آنان می‌تواند مبنایی قویم را در تعریف و کارکرد تمدن ایجاد کند.

استاد دانشکده گروه فرهنگ و تمدن دانشگاه امام صادق(ع)، افزود: در این صورت کلیت تاریخ به عنوان یک حرکت پیوسته در راستای استقرار تمدن اسلامی قابل تعریف بوده و دامنه این تمدن را از ابتدای خلقت بشرتا ظهور و سپس از آنجا تا رجعت و قیامت گسترده می کند.

وی با اشاره به اینکه ادبیات معاد جسمانی در حوزه تمدن به ما کمک می کند، اضافه کرد: تأکید بر موضوع معاد جسمانی و تسری آن به حقایق جمعی از جمله تمدن، عرصه وقوع این حقیقت را همچنان برای ما در زمینی که اینک میان دنیا و آخرت جمع کرده است نگه می دارد.

همایون با بیان اینکه روز ظهور، رجعت و روز قیامت به هم متصل هستند، گفت: همان گونه که در حال ساختن تمدن هستیم به روز رجعت و قیامت می‌رسیم؛ بین این سه اتفاق، اتصال وجود دارد و ما مرحله به مرحله رشد می کنیم و به سمت جلو می رویم.

وی خاطر نشان کرد: برای پویا کردن امر تمدن از وضع ایستایی و منفعل باید به ایام الله توجه داشته باشیم و اتصالی که بین عوالم وجود دارد را ببینیم.

استاد دانشکده گروه فرهنگ و تمدن دانشگاه امام صادق (ع)، ابراز کرد: ما باید تاریخ را بازخوانی کنیم، تمام اتفاقاتی که در دوره انبیا الهی رخ داده را بخوانیم و تمدن های متعارف را تبیین کنیم.

وی واقعه عاشورا، غدیر، اربعین و… را یک پدیده تمدنی  دانست و ادامه داد: با تمدن گذشته و آینده فرازمین را با هم پیوند می‌زنیم  و در مسیر قیامت به سمت ظهور و روشنایی می رویم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *